GME zorgt voor snelle start

Dertig jaar jong, acht man sterk en groot geworden met thrusters en power take off’s (PTO) voor schepen. Dat is Global Marine Engineering (GME) uit Heijningen in een notendop. De thrusters (boeg- en hekschroeven) en PTO’s van GME vinden hun weg over de hele wereld. Algemeen directeur Robin Franken van GME geeft aan dat 95 procent wereldwijd geëxporteerd wordt. ‘Onze producten vinden hun weg naar grote en kleine scheepsbouwers en worden toegepast in alle soorten schepen, waaronder vrachtschepen, sleepboten, werkschepen en megajachten.’ Met een vermogensrange van 20 tot 1300 kW is het niet verwonderlijk dat de thrusters van GME in schepen van uiteenlopende formaten toegepast worden. Met het formaat van het schip groeit ook het formaat van de motor. Hoe groter die is, des te lager is het krukastoerental. Dit toerental is doorgaans te laag om een hydropomp direct aan te drijven. Op plaatsen waar geen diesel of elektrisch aangedreven powerpack aanwezig is, kan gebruikt gemaakt worden van de schakelbare front PTO’s van GME’s eigen fabrikaat. Bekijk het hele artikel in de B-up-to-date.